divendres, 7 de desembre del 2007

Fracàs escolar; la lateralitat creuada


Interessant reportatge sobre els trastorns de l’aprenentatge publicat en el Magazine de “La Vanguardia” del diumenge 2 desembre. Però l’article oblida el trastorn de la lateralitat creuada, un trastorn neurofisiològic que afecta a un 20% de la població i que provoca problemes de comprensió i retenció lectora, concentració en l’estudi, angoixa, etc.

Ara que, arran de la publicació del informe PISA i de l’estudi publicat per la fundació Jaume Bofill, parlem tant de la qualitat del nostre sistema educatiu i del gran percentatge de fracàs escolar, estic convençut que amb una ràpida detecció i un correcte tractament d’aquest trastorns, disminuiria substancialment el índex de fracàs escolar, perquè molts d’aquest alumnes, no es que no vulguin aprendre, es que no poden, aquí està el seu drama.

El nostre sistema educatiu no està preparat per detectar aquest trastorns que tenen un nombre important d’alumnes. La Conselleria d'Educació, hauria de donar a les escoles de primària, recursos i formació especifica al professorat per detectar aquest trastorns.

El nostre fill petit ha patit aquesta disfunció, que te solució amb un tractament adequat, però no va ser a l’escola on li van detectar el problema, si no nosaltres al veure que el nostre fill tenia un problema que desconeixíem.

La major part del fracàs escolar es produeix a educació secundaria, però l’arrel del fracàs ha començat a primària. El país no es pot permetre el luxe de seguir amb aquest índex tan elevat de persones que a meitat dels estudis tirant la tovallola.

2 comentaris:

Anònim ha dit...

bon dia.primer de tot disculpi les faltes de ortografia, e sigut una mare mal lateralitzada.Li escric per comentarli que en el meu fill li an detectat un problema molt saver de lateralitat.Ell no sol´s es visual, sino que te que apendre ha escriure em l´esquerra cuan porta 12 anys fen servir la dreta.La veritat es que estic molt indignada ja que tota la seva i curta vida a tingut problemes a l´escola, pero mai en aquest centre an tingut ni el minim interes de mirar que passava, el contrari, segons ells tot anava be, lo que passa que li costava.Arell d´aixo el meu fill,problablement, ara te atacs d´epilepsia que li toca al costat esquerra del cervell,zona que ha tingut que força molt per la seva lateralitat.Estic d´aocrd en voste sobre el tema de l´escoles.M´agradaria saber en quin centre el va portar per tal de recuperar la seva lateralitat.esperan resposta,atentament. EVA

Anònim ha dit...

Jo tinc lateralitat creuada, m'ho va diagnosticar la psicòloga de l'escola quan era petita perquè em costava llegir, no m'aprenia la taula de multiplicar, tenia dificultats amb l'anglès i el castellà i em desconcentrava molt. Em van dur a un centre on crec, perquè no n'estic del tot segura, que em van reforçar la oïda dreta.
Jo sóc esquerrana de mans i peus i dretana de vista i oïda. Aquest és el meu creuament. El meu pas per l'escola i l'institut va ser desastrós. Tenia el perfecte perfil d'una fracassada escolar. Després de l'ESO vaig anar a fer un cicle formatiu de grau mig i em vaig posar a treballar.
Però la vida dóna moltes coltes i als que tenim aquest trastorn no ens falta intel•ligència. A dia d'avui tinc una carrera universitària amb una mitjana d'excel•lent, llegeixo perfectament, escric àgilment i la lateralitat no suposa cap dificultat per desenvolupar la meva professió, ni la meva vida familiar i social.
Si puc donar-vos un petit consell, estigueu sempre orgullosos dels vostres fills, demostreu-los-ho constantment assoleixin o no el nivell desitjat. Si no ho aconsegueixen de petits ho aconseguiran de grans. Sobretot que es sentin capaços. Ells valen, aconsegueixin o no apendre's la taula de multiplicar. Ajudeu als vostres fills a trobar altres estratègies d'estudi que els hi siguin útils, encara que no sigui l'estratègia que ensenyen a l'escola. A mi em va anar bé la memòria fotogràfica, per exemple.
Si són esquerrans no funcionaran gaire per lògica, així que no intenteu explicar-los les coses per la seva lògica, sinó pel procediment. Per exemple, una formula matemàtica es pot aprendre per la lògica 2x2=4 o pel procediment (aprenent la formula com si fos una fotografia). No patiu, quan siguin grans ja entendran la lògica de tot plegat.
Salutacions